Az ingatlan adásvételi szerződés elemei
A szerződő felek adatai
A szerződő felek - vevő és eladó - bizonyos adatainak minden esetben szerepelniük kell az adásvételi szerződésben, ezek a következők:
- Teljes név (jelenleg használt és születési név is)
- Születési hely és idő
- Anyja születési neve
- Személyi szám
- Lakcím
Amennyiben valamelyik fél nem természetes személy, akkor a következő adatokat szükséges megadni:
- A szervezet megnevezése
- Statisztikai azonosító
- Székhely
- Cégbírósági bejegyzés száma
Az adatok mellett fel kell tüntetni az egyes felek ügyletkötői minőségét, ez lényegében annyit tesz, hogy a szerződésben meg kell neveznünk, hogy az egyes felek közül kik a vevők és kik az eladók.
A szerződés tárgyát képező ingatlan adatai
A szerződő felek adatai mellet az eladni, illetve megvásárolni kívánt ingatlan adatainak megadása is szükséges.
Ezek közül az első az ingatlan pontos címe, ennek része a település és annak irányítószáma, szükség esetén a belterületi vagy külterületi minősítés, az ingatlan helyrajzi száma és a közigazgatási cím.
Az ingatlan címe mellett a szerződésben szerepelnie kell az ingatlan méretének, típusának a megnevezésének (pl.: lakóingatlan), valamint az érintett tulajdoni hányadnak, és az energetikai tanúsítvány számának.
Amennyiben az ingatlant lakáshitel igénybe vételével vásárolták meg, és a lakás vagy ház mellett egyéb, saját helyrajzi számmal rendelkező épület is megvásárlásra kerül (pl.: garázs), akkor a szerződésben ennek a vételárát és finanszírozási módját külön fel kell tüntetni.
A vételárra vonatkozó információk
A szerződésben fel kell tüntetni az ingatlan vételárát (forintra pontosan) betűvel és számmal is leírva.
Emellett a fizetéssel kapcsolatos alábbi információkat szükséges rögzíteni:
- Fizetés módja (készpénz, banki átutalás)
- Az összeg kifizetésének határideje
- Az vételár egy összegben vagy részletfizetéssel lesz kifizetve (utóbbi esetében ennek ütemezését is rögzíteni kell)
Amennyiben telekvásárlás is történik, úgy az erre vonatkozó adatokat is a fenti módon rögzíteni kell.
Abban az esetben, ha több eladó vagy haszonélvező van, akkor a szerződésnek - vagy valamely hivatalos mellékletének - tartalmaznia kell, hogy a kifizetés külön-külön történik, vagy egy összegben egy személy számára. Utóbbi esetében ennek a személynek nyilatkoznia kell, hogy a többi személy számára eljuttatja a vételár rájuk eső részét.
Amennyiben a kifizetés átutalással történik a szerződésnek tartalmaznia kell a bankszámlaszámot, a számlavezető bank nevét és a bankszámla tulajdonos nevét.
Külföldi bankszámla esetén nyilatkozni kell arról, hogy az átutalás költségét, melyik fél állja.
A felek megállapodása és a jogváltozás címe
A szerződésnek mindenképp tartalmaznia kell egy mondatot, melyben szerepel a felek megállapodása, ez elsőre bár kissé bonyolultnak tűnhet, ez lényegében lehet egy olyan egyszerű mondat mint, hogy “A felek megállapodnak abban, hogy XY eladja a szerződés tárgyát képező ingatlant, XY vevő számára.”
Emellett a jogváltozás címének is szerepelnie kell a szerződésben, mely jelen esetben az adásvétel.
Ellenjegyzés
Végezetül a szerződés egyik legfontosabb része az ellenjegyzés, vagyis az aláírás. A szerződésen szerepelnie kell a szerződő felek - mind a vevők, mind az eladók -, valamint az ellenjegyző ügyvéd aláírásának.
Ezek mellett a szerződésben szerepelnie kell az ellenjegyző ügyvéd nevének, kamarai azonosító számának, az ellenjegyzés tényének, az ellenjegyzés helyének és idejének, valamint a bélyegzőnek.
A szerződés formai követelményei
Az adásvételi szerződésnek nemcsak tartalmi, hanem formai előírásai is vannak, melyek a következők:
- Több oldalból álló szerződés esetén az oldalakat számozni kell.
- A szerződő feleknek minden oldalt alá kell írniuk, ettől csak abban az esetben lehet eltérni, ha a szerződés kialakításának köszönhetően azok oldalai nem távolíthatók el.
- A szerződésnek az aláírások mellett keltezéssel (hely és idő) is rendelkezniük kell.
Forrás: ingatlanok.hu